fuel-meter

Bidra til å spare drivstoff med Mobil Delvac™

Drivstoff utgjør en stor andel av driftsutgiftene for kommersielle kjøretøy. Enten de brukes kombinert med syntetiske giroljer og smørefett eller separat har Mobil Delvac™ syntetiske motoroljer potensial til å tilby fordeler for drivstofføkonomien sammenlignet med tradisjonelle mineralsmøremidler.

Millbrooks drivstofføkonomitester

Uavhengig testing for drivstofføkonomi ble utført på to Volvo FM440 Euro V-lastebiler, lastet med 75 % nyttelast (ca. 32 000 kg) og to Iveco Eurocargo 75E16 EEV Euro V-lastebiler, lastet med 50 % nyttelast (ca. 6,2 tonn). En rekke ulike tester ble foretatt under kjøreforhold tilsvarende motorveier. Mobil Delvac 1™ LE 5W-30 ble brukt i motoren og Mobilube 1 SHC 75W-90 i bakakselen på begge kjøretøyene. På transmisjonene ble det brukt Mobilube 1 SHC 75W-90 og Mobil Delvac™ V30 syntetisk girolje på henholdsvis Iveco- og Volvo-lastebilene. Skifting av kun den oljen som brukte Mobil Delvac 1™ LE 5W-30 hjalp til med å oppnå en gjennomsnittlig gevinst i drivstofføkonomi på 1,8 % sammenlignet med bruk av en mineral 15W-40-motorolje1. Med Mobil Delvac 1™ LE 5W-30 har vi laget en avansert HD-olje til dieselmotorer, som kan møte de tekniske kravene til nåværende og fremtidige motorer, mens den samtidig leverer et høyere potensial for drivstofføkonomi. Det ble observert statistisk signifikante fordeler i drivstofføkonomien for de syntetiske produktene sammenlignet med mineralprodukter; en gjennomsnittlig bedring av drivstofføkonomi på 2,0 % i Volvo-motorer, 1,7 % i Iveco-motorer for bykjøring, og 2,9 % for kjøring på motorvei2.

1 Drivstofføkonomi vil kunne variere avhengig av faktorer som kjøretøy- og motortype, motortilstand, kjørestil, utetemperatur, smøremidler tidligere brukt og nåværende væskeviskositet.

2 Krav basert på sammenligninger med en mineralolje (15W-40) i motoren, en mineralolje (85W-140) i bakakselen, og en mineralolje (80W-90) i transmisjonen. Det ble observert statistisk signifikante fordeler i drivstofføkonomi i Volvo-lastebilene når man sammenlignet ytelsen ved bruk av de syntetiske produktene med bruk av mineralprodukter, med en gjennomsnittlig drivstoffbesparelse på 2,9 % ved kjøring på motorvei. Drivstofføkonomi vil kunne variere avhengig av faktorer som kjøretøy- og motortype, motortilstand, kjørestil, utetemperatur, smøremidler tidligere brukt og nåværende væskeviskositet.

Drivstofføkonomi

Drivstoffkostnaden i dagens økonomiske klima fortsetter å være et stort problem som den europeiske kommersielle kjøretøyindustrien står overfor. ExxonMobil investerer kontinuerlig i forskning og utvikling, og samarbeider nært med verdens ledende originalutstyrsprodusenter (OEM) for å utvikle motoroljer som hjelper med å optimere motorytelsen, gi lang avløpskapasitet, samtidig som det også leverer fordeler som forbedret drivstofføkonomi1. I tillegg til helsyntetiske motoroljer av høy kvalitet, kan høytytende oljer, fett og spesialprodukter til transmisjon og bakaksel på kommersielle kjøretøy gi ytterligere fordeler til operatører av kjøretøyparker, inkludert forbedret drivstofføkonomi.

1 Det ble observert statistisk signifikante fordeler i drivstofføkonomien i Volvo-lastebilene når man sammenlignet Mobil Delvac 1™ LE 5W-30 med en 15W-40 mineralolje for motorer, med en gjennomsnittlig bedring av drivstofføkonomien på 1,8 % for kjøring på motorvei. Korreksjoner ble foretatt når endringene i testmiljøet hadde en statistisk signifikant innvirkning på drivstofføkonomien.

  • blurry-lorry-driving

    Mobil Delvac™ produkter

    Det finnes et Mobil Delvac™-smøremiddel for alle behov i en dieselmotor, fra oljer for tyngre maskiner til smørefett og kjølevæsker.

    Finn ut mer
  • Millbrook aerial view

    Millbrook

    Eksperter innen design, ingeniørarbeid, testing og utvikling.

    Finn ut mer