Hva er forskjellen mellom bremsevæsker av typen DOT 3, DOT 4 og DOT 5?
Bremsevæsker har ulike klassifiseringer i forhold til kokepunktene deres. De klassifiseres i henhold til kokepunkttemperaturer når bremsevæsken er fersk – kokepunktet for ny bremsevæske, og når den har absorbert vann – kokepunktet for bremsevæske som har absorbert noe vann.
Klassifiseringene defineres av Department of Transportation, og derfor kalles klassifiseringene DOT 3, DOT 4 og DOT 5.
DOT 3-bremsevæske har:
- Et kokepunkt for ny bremsevæske på omtrent 205 °C
- Et kokepunkt for bremsevæske som har absorbert noe vann på omtrent 140 °C
DOT 4-bremsevæske:
- Har et høyere kokepunkt enn DOT 3-bremsevæske for både ny bremsevæske og bremsevæske som har absorbert noe vann
- Bør skiftes ut oftere enn DOT 3-bremsevæske fordi den raskere absorberer fuktighet
- Anbefales for kjøretøy som når høyere topphastigheter eller sleper tung last
Bremsevæsker i kategorien DOT 5 og DOT 5.1 er nå også tilgjengelige, men de er mindre vanlige. DOT 5-væsker er silikonbasert og absorberer ingen væske. De er ikke egnet for de fleste biler. DOT 5-bremsevæske må aldri blandes med andre DOT-bremsevæsker.
Slik skifter du bremsevæske: en trinnvis veiledning
Å skifte bremsevæske kan være litt vanskelig. Hvis du derfor ikke er sikker på om du kan gjøre dette, kan du alltids be en fagperson skifte bremsevæske for deg.
- Parker bilen din på flatt underlag og sørg for at du har nok plass til å utføre arbeidet. Kontroller at motoren er avkjølt.
- Du må sannsynligvis løfte bilen din på en jekk og fjerne alle de fire dekkene for å få god tilgang.
- Finn hovedbremsesylinderen og fjern lokket. Du kan se kjøretøyhåndboken hvis du ikke er sikker på hvor du finner denne.
- Tapp den gamle bremsevæsken fra bremsesylinderen. Sørg for at du har en bøtte eller beholder klar til å samle opp den gamle væsken.
- Fyll hovedbremsesylinderen med ny bremsevæske. Sørg for å bruke riktig bremsevæske for bilen din. Du bør fylle sylinderen med ny væske opp til «full»-linjen.
- Du må så skylle hver av hjulsylinderne og bremseklavene én om gangen. Fjern tappenippelen enkeltvis fra hver klave og hjulsylinder og tøm den gamle bremsevæsken for å gjøre dette.
- Fortsett å tappe den gamle bremsevæsken til du ser den nye væsken strømme gjennom. Du må gjøre dette med hver av hjulsylinderne og bremseklavene.
- Under denne prosessen må du holde øye med bremsevæskenivået i hovedsylinderen og sørge for at den blir på «full»-linjen.
- Når du har gått gjennom hver av sylinderne og klavene, kan du skifte ut tappeniplene.
- Kontroller hovedbremsesylinderen en siste gang og fyll på til «full»-linjen før du skifter ut lokket.
Hvilken bremsevæske er det rette valget?
-
Hvor mye motorolje trenger jeg?
Motoroljen din spiller en viktig rolle for å pleie motoren og sørger for at den yter sitt beste. Du må sørge for å bruke riktig mengde motorolje for kjøretøyet ditt og fylle på regelmessig.
Finn ut hvordan -
Slik skifter du bremsevæske
Bremsevæsken din spiller en viktig rolle. Den sørge for at bremsene dine fungerer slik de skal, og sørger for at du kjører trygt på veiene. Vår veiledning hjelper deg med å forstå hvordan du skifter bremsevæske trinn for trinn.
Finn ut hvordan -
Slik sjekker du giroljen
Du må sørge for at bilen har riktig girolje slik at girkassen får god beskyttelse og en lengre levetid. Vår trinnvise veiledning viser deg hvordan du sjekker og fyller på girolje.
Finn ut hvordan -
Slik bruker du mindre bensin
Med et par enkle trinn kan du i stor grad forbedre drivstofføkonomien din. Følg topptipsene våre for å bli en mer drivstoffbevisst sjåfør.
Finn ut hvordan
-
Mobil 1™-motoroljer
Mobil 1 avanserte syntetiske motoroljer bidrar til enestående slitasjebeskyttelse for motoren. Ingenting arbeider hardere enn bilen din.
Finn ut mer om Mobil 1 -
Mobil Super™-motoroljer
Mobil Super™ tilbyr en rekke forskjellige syntetiske, halvsyntetiske og konvensjonelle oljer som leverer ulike nivåer av beskyttelse for forholdene du møter, samtidig som de alltid sørger for at du kan kjøre med selvtillit.
Finn ut mer om Mobil Super